Popular Posts

Sunday, February 11, 2018

Kebudayaan Masyarakat Bajau


Saya merupakan anak kelahiran bangsa idahan dan sangat mencintai bangsa ibu sehinggakan saya tertarik untuk tulis perlahan perlahan kebudayaan dalam bangsa ibu saya sendiri

Ibu saya merupakan bangsa  Bajau dan ayah saya merupakan bangsa Idahan semua kebudayaan bangsa ibu saya merupakan kebudayaan yang tak dapat dilupakan sehinggakan saya mampu untuk mempraktiskan kebudayaan mereka sebagai pegangan bangsa itu sendiri


Antara makanan kebudayaan Masyarakat Bajau adalah

Ubi kayu yang di masak dan di panggil Aggang,Putu,Lato,Tayum,dan banyak lagi

dan di antara tarian yang biasanya dianuti oleh bangsa ibu saya adalah Tarian Igal -Igal

awalnya sejarah Masyarakat sabah adalah berlagukan dan bersejarahkan

TIMULAK KAPAL PERANG
TANGGUNGGU TIBAN GANDANG
BUKAN GAWI MANDANGGANG
GAWI MAK TUNGGU TUNANG


Maksud ayat ni adalah

satu kapal perang berlagukan satu alat muzik di panggil Tangunggu dan dia bukan setakat berniaga juga tetapi pergi  mencari tunang

Segalanya nampak terlalu Unik dan saya sangat mencintai tarian ibu saya sendiri

yang Tradisinya semuanya berkonsepkan  Masyarakat Bajau itu sendiri dan saya  pandai untuk membuat Tarian tersebut tanpa perlu dilatih semasa kecil


saya membesar dengan Masyarakat Bajau dan kebudayaan mereka sangat Unik dan sangat istimewa

seandainya saya mampu menconteng Karya Hebat satu masa nanti saya tidak akan lupa untuk mencatat perihal Bangsa mereka walaupun saya bukan asli Bajau




penulis Insan kerdil:Nam




No comments:

Post a Comment