Popular Posts

Thursday, December 22, 2016

Gel Semi-Matte Lipstick


Hai!! Kali ini nak share pasal Gel Semi- matte lipstick

kat Dalam mary Kay ni ada pelbagai jenis Skin care dan Kosmetik

 

akak sentuh pasal Gel Semi-Matte Lipstick ni ..

sebenarnya Gel Liptick ni adalah untuk mengelakkan kulit bibir kering  dan untuk memperbaiki

sel kulit bibir kita ingat taw bukan setakat hanya kulit muka sahaja yang akan memberikan

kulit berada dalam keadaan kulit mati tapi bibir pun sama so tempoh penjagaan kulit bibir dan kaedah tu hendaklah di titik berat kan.

 

 

 

 

Bibir merupakan bahagian tubuh yang terdedah  sehingga perlu dirawat secara khusus.Kecantikan seseorang wanita tidak lepas dari pesona bibir .Gerakan bibir ketika berbicara tidak terlepas menjadi perhatian kepada lawan bicara .Itulah sebabnya,lipstick merupakan salah satu penghias wajah yang tidak dapat dilupakan.Jika anda tidak mempunyai masa untuk berhias ,biasanya calitan lipstick tetap sempat di calitkan ke bibir anda .Tetapi tahukah anda bahawa pemilihan lipstick yang betul hendaklah diberikan keutamaan dan pilihan anda sebagai pengguna lipstick Mary kay adalah sebagai satu pilihan yang tepat yang akan dapat membantu menyelesaikan setiap keperluan masalah anda..

Kenali Bibir anda'

 

Cuba sejenak anda perhatikan bibir anda di cermin .Adakah anda dapat melihat bahawa bibir anda hanya mendapat sedikit perlindungan ?lapisan yang paling tipis adalah lapisan bibir dan anda juga perlu tahu  pada bahagian bibir tidak ada kelenjar lemak dan tidak ditumbuhi rambut -rambut halus yang dapat melindunginya.Bibir juga sangat peka pada sinaran matahari dan memerlukan perlindungan yang sewajarnya.

 

Fungsi bibir adalah untuk memasukkan makanan dan minuman setiap hari dengan keadaan suhu dan jumlah yang berbeza padahal setiap makanan dan minuman tersebut mengandungi zat dan yang dapat merosakkan bibir anda.

 

Penyebab yang merosakkan kulit bibir anda adalah pemilihan kosmetik yang telah tarikh luput dan yang tidak sesuai pada kulit bibir anda dan tanda bibir anda bermasalah adalah timbul tompok kemerahan  dan gatal pada bibir.

 

Penyelesaiannya adalah pilih kosmetik yang betul dan bersesuaian dengan jenis bibir anda dan lihat tarikh luput pada lipstick yang akan anda beli.

penyelesaiannya:

Gunakan lip balm yang ada spf 15 jika anda hendak keluar rumah dan menghabiskan masa diluar dan kaedah pemakaian lipbalm hendaklah secara berulang dan teratur.

lip balm dan lip mask

Tabiat yang boleh merosakkan

Tabiat menggigit bibir,membuka sesuatu menggunakan gigi atau membasahi bibir dengan air liur  harus dihindari.Kebiasaanya habit tersebut menjadikan bibir  pecah dan luka.

 

Penyelesaiannya:

ingat bagaimana kerosakan akibat kebiasaan  tersebut ,maka cubalah untuk berhenti mengamalkan habit tersebut.

 

Penuaan :

Penuaan merupakan proses bertambahnya umur seseorang dan kologen pada bibir berkurang dan bibir tampak lebih kasar,berkerut dan dan kelihatan garis -garis halus .Tetapi bibir juga akan dapat penuaan awal dari sepatutnya disebabkan faktor- faktor lain seperti radikal bebas dalam tubuh  ,sinaran matahari, makanan dan minuman yang dimakan serta nikotin yang terdapat pada rokok.

Penyelesaian nya adalah :

penggunaan lipbalm yang secara teratur untuk mengelakkan penuaan awal dan akibat daripada cahaya matahari.Cara penyelesaian lainnya adalah dengan mengurangkan makanan  dan minuman yang merosakkan bibir seperti makanan goreng,kopi,teh dan hentikan tabiat merokok.Banyak kan makan makanan buah-buahan dan sayuran terutamanya yang banyak mengadungi  Vitamin B dan C yang sangat baik agar bibir kelihatan segar.

Kanser

Kanser adalah masalah yang paling serius sekiranya terdapat keluarga yang mengalami masalah tersebut dan masalah yang lain adalah sinaran matahari,merokok dan meminum minuman beralkohol.

Penyelesaian nya adalah :

Hentikan tabiat merokok dan minuman beralkohol serta lindungi bibir anda dari sinaran matahari dengan menggunakan lipbalm yang mengandungi UV protection.

 

Selain itu amalkan meminum minuman air putih yang banyak dan rajin menggoles kan madu pada bibir agar kelihatan lagi sihat.

 

 

Follow my facebook:

Beauty Consultant Anda:Norhamnah Bt Mohamad

0148713035

 

 

Follow IG:NORHAMNAHMOHAMAD

Gmail:Norhamnah@gmail.com 

 

 


No comments:

Post a Comment