Popular Posts

Thursday, January 27, 2011

hari pertama aku mengajar

hari pertama

hari pertama aku melangkah ke sekolah tadika 2k meneruskan kehidupan pekerjaan dan meninggalkan dunia kolej...amat membimbangkan.....untuk jadi gurutadika bkn mudah perlukan kesabaran...sebab aku melihat sendiri keadaan guru2x..ku dari aku tadika hingga tgktn 6 atas yang penuh dgn kesabaran..dan x pernah give up.walaupun budak kecil yang berumur 6 tahun..tapi aku tetap takut dan rasa...gementar...

masuk kelas dorang berkata"gud morning teacher"aku tergamam dan tersenyum tguk anak2x..kecil yang turut serta masuk ke tadika walaupun dalam usia anak 4 dan 5 tahun...aku pergi ke arah anak tersebut dan pegang tangan serta aku meyakin kan mereka aku adalah guru yang baik..dan senang tuk bersama mereka.begitu suka mereka dgn ku...

kengkadang aku cukup marah dan x mahu untuk...trlalu lembut..tetapi senyuman ku sebagai guru muda x pernah luntur!!mereka tetap tersenyum..yang mengejutkan aku bila aku menjerit semua melihat aku dan terkejut sehinggakan ada children yang masuk bawah meja dan mahu menangis...semua nya 2k memujuk mereka agar dalam garang ada manis.aku pujuk mereka dan akhirnya si kecil ini menarik perhatian ku untuk aku bertahan lama dalam..mengajar mereka,

d cni aku dapat belajar..kehidupan c kecil dalam menuntut ilmu dan serba sedikit c kecil juga mula mengenali abc..dan 123.bila mereka mula ingat apa yg aku katakan hatiku cukup..bahagia dan sering kali aku semangat tuk...buat mereka lebih tahu,,,dan ada sifat..rajin.moga...dalam usia yang muda aku akan terus bertahan dan terus menyayangi c kecil...sbb d cnilah aku mula belajar cam na jiwa c kecil ...dan kehidupan nya....

No comments:

Post a Comment